پرش به مطلب اصلی

معرفی پایتون

· خواندن 5 دقیقه
مسعود معبودی

اولین قدم برای صحبت راجع به یه زبان برنامه نویسی و تصمیم برای یادگیری اون زبان از اونجا شروع میشه که آیا اصلا این زبان برنامه نویسی طرفدار داره توی دنیا؟

مقدمه

سایت stackoverflow.com یه تصویر خوبی به ما میده برای شروع که نشون میده زبان برنامه نویسی پایتون توی سال ۲۰۲۱ جزو ۵ زبان برنامه نویسی برتر دنیا هستش.

چرا پایتون

برای اینکه به این سوال جواب بدیم، باید یه سری چیزای جالب رو راجع به پایتون بدونیم.

ساده تر از پایتون پیدا نمیشه!

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که پایتون یه گزینه مناسب برای مسیر جذاب برنامه نویس شدنه اینه که این زبان خیلی معصومانه ساده‌ست!‌ برای همین ویژگی پایتون، معمولا وقتی کسی این سوال رو از من میپرسه که چرا پایتون رو یاد بگیریم، من ازش میپرسم چرا یاد نگیری؟

زبان کدنویسی پایتون بسیار روان هستش و عملا شبیه حرف زدن انگلیسیه و همین سادگی توی خوندنش باعث میشه کسایی که تازه میخوان شروع کنن به نوشتن کد، خیلی زود باهاش دوست بشن. کلا مسیر یادگیری پایتون از زبان‌های دیگه مثل JAVA یا C خیلی آسون تر و سریع تره!

برای همینم هست که از پایتون توی زمینه‌های مختلف مثل ساخت نرم افزار، دیتا ساینس، پردازش تصویر و آنالیز داده استفاده میکنن.

تطبیق پذیری بالا

خیلی مهمه که زبان برنامه نویسی با بقیه سیستم عامل‌ها همخوانی داشته باشه و بشه اون رو توی تمام محیط‌ها مثل Windows و Macintosh اجرا کرد. زبان پایتون رو میشه توی اکثر سیستم‌های عامل مثل Windows, Linux, Macintosh, Solaris و ... اجرا کرد.

همینطور میشه از زبان پایتون برای کار با کامپوننت‌های زبان #C و JAVA هم استفاده کرد. کار با کتابخانه‌های زبان ++C/C هم امکان‌پذیره.

کتابخانه‌های متنوع

زبان برنامه نویسی پایتون کتابخانه‌های زیادی رو در اختیار ما قرار میده.

به زبان ساده بگم که کتابخانه یعنی یه نفر دیگه یه سری کد رو نوشته که یه کاری رو انجام بدن. حالا ما میخوایم دقیقا یه کاری شبیه اون رو انجام بدیم. به جای اینکه از اول بیایم و کد بنویسیم، میتونیم از کد اون شخص استفاده کنیم. یعنی از کتابخانه اون شخص استفاده کنیم.

در حالت کلی کتابخانه‌های زیادی برای کارهای مختلف مثل دیتا ساینس وجود داره مثل NumPy, SciPy, Scikit-Learn, Matplotlib, Pandas, StatsModels و خیلی موارد دیگه. این کتابخانه‌ها جون دادن به پایتون و عملا کارایی اون رو چندین برابر کردن.

قابلیت ساخت وبسایت

یکی دیگه از دلیلایی که پایتون رو جالب میکنه برای یادگیری اینه که با اون میشه وبسایت ساخت و راحتم میشه ساخت! پایتون یه سری کتابخانه خیلی معروف داره برای این کار مثل Django, Flask, Pyramid, TurboGears, Web2Py, Bottle, CherryPy, Hug, Falcon, Sanic و FastAPI.

این کتابخانه‌ها به برنامه نویس‌ها کمک میکنن تا کدهای با کیفیت‌تری رو با سرعت بیشتر بنویسن. حتی میتونن یه سری کارها رو به صورت اتوماتیک انجام بدن و اینطوری توی زمان صرفه‌جویی میکنن. اینطوری برنامه نویس‌ها میتونن وقت بیشتری روی خود برنامه بذارن که قطعا کیفیت برنامه رو بهتر میکنه.

نمایشگاه گراف‌های مختلف

همونطوری که یکم بالاتر گفتم، پایتون یه زبان برنامه نویسی همه کاره هستش و با اون میشه دیتاهای مختلف رو با گراف‌ها و نمودارهای متنوع نمایش داد. یکی از بهترین کتابخانه‌هایی که برای رسم نمودار و نمایش داده ازش استفاده میکنن ‌Matplotlib هست. این کتابخانه به عنوان کتابخانه مادر برای کتابخانه‌هایی مثل Pandas Plotting, Seaborn و ggplot استفاده شده. البته کتابخانه‌های دیگه ای هم برای رسم نمودار و گراف وجود دارن مثل Plotly, Altair, Seaborn, Bokeh, Pygal, Geoplotlib, Gleam و Missingno.

با استفاده از این کتابخانه‌ها به راحتی میشه یه دیتاست یا کلی داده پیچیده رو به نمایش گذاشت و از زاویه‌های مختلف به اون داده نگاه کرد.

ابزار‌های مختلف برای تست

خیلی مهمه که بعد از ساختن یه ایده، با یه ابزار مطمئن بتونیم کارمون رو تست کنیم. پایتون توی این قسمت هم میتونه به ما کمک کنه و ابزار‌های قدرتمندی برای debug کردن در اختیار ما میذاره.

همچنین پایتون از ابزار‌های تست cross-platform و cross-browser رو با فریمورک‌هایی مثل PyTest و Robot در اختیار ما قرار میده. البته فریمورک‌های معروف دیگه ای مثل UnitTest, Behave و Lettuce هم قابل استفاده هستن.

قدرتمند برای اسکریپت نویسی

زبان اسکریپ نویسی به زبان‌هایی میگن که کامپایل (Compile) نمیشن بلکه تفسیر (Interpret) میشن. زبان پایتون رو هم میشه برای اسکریپت نویسی استفاده کرد.

این یعنی سیستم کد رو میخونه و تفسیر میکنه و زمانی هم که کد داره اجرا میشه، خطا‌های اون رو چک میکنه. اگه از این مرحله سربلند اومد بیرون، اونوقت میشه بار‌ها و بار‌ها از کد استفاده کرد.

درآمد بالا

نباید این قسمت رو از یاد ببریم که زبان برنامه نویسی پایتون توی رشته‌های مختلف و صنایع مختلف کاربرد زیادی داره. از سیستم عامل‌هایی که داریم استفاده میکنیم تا سیستم‌های تشخیص چهره، پردازش داده، داده‌کاوی (Data Mining)، دیتا ساینس و کلی جاهای دیگه داره از پایتون استفاده میشه.

این یعنی فرصت شغلی برای کسانی که توی این زبان مهارت دارن زیاده.

حرف آخر

خب،‌ فکر میکنم دلایلی که راجع به اونها صحبت کردیم اونقدری خوب باشن که شما رو ترغیب کنن برای یادگیری پایتون.

با توجه به اینکه پایتون در حال حاضر یکی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی دنیا هستش، اگر الان نخواید یاد بگیریدش، پس کِی میخواید برید سراغش؟

برای یادگیری هم میتونید از همین سایت و آموزش مقدماتی پایتون شروع کنید. کم کم سراغ بقیه مباحث و آموزش‌ها برید و راه رو برای خودتون بسازید.